Danmark

Ét år med akutnummer 1818: Mere end hver fjerde opkald bliver ikke besvaret

Region Sjælland lancerede akutnummeret 1818 for præcis et år siden. I løbet af det første år har der været over 2,5 millioner opkald til nummeret, men mere end hver fjerde opkald er ikke blevet besvaret.

Ifølge en aktindsigt, som DR har fået, er 28 procent af de opkald, borgerne har lavet til 1818 det seneste år, ikke blevet besvaret. Det svarer til over 700.000 opkald.

Der er flere årsager til, at opkald ikke bliver besvaret. En af årsagerne er, at der er for få medarbejdere til at besvare alle opkald. En anden årsag er, at der er for mange opkald, der ikke er akutte.

Region Sjælland erkender, at det er et problem, at så mange opkald ikke bliver besvaret. Regionen har iværksat en række initiativer for at forbedre situationen, herunder at ansætte flere medarbejdere og udvikle nye it-systemer.

Men det vil tage tid, før problemerne er løst. I mellemtiden opfordrer Region Sjælland borgerne til at være forberedte på, at de i nogle tilfælde kan opleve, at deres opkald ikke bliver besvaret.

Her er nogle tips til, hvad du kan gøre, hvis dit opkald ikke bliver besvaret:

  • Prøv at ringe igen.
  • Ring til 112, hvis det er en akut situation.
  • Send en sms til 1818.
  • Søg hjælp hos en læge eller på et sygehus.

Region Sjælland har også udviklet en app, der kan hjælpe dig med at kontakte lægevagten. Appen hedder “Lægevagten” og er tilgængelig til både iOS og Android.

Related Articles

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button